فواید گوشی ایمنی

کاهش شنوایی از خطر شایع در کار است.کارگاه های ساختمانی، کارخانه های صنعتی و تولیدی، صنایع خودروسازی و … همگی از مشاغلی هستند که حین کار در آنها در معرض سر و صدای زیادی قرار دارید و این در کوتاه مدت باعث خسته شدن اعصاب شما و در طولانی مدت باعث کم شدن شنوایی و گاه از دست دادن شنوایی شما می شود. ناگفته مشخص است که استفاده از گوشی صداگیر ایمنی است که از بروز این مشکل پیشگیری می کند. اما استاندارد بودن گوشی صداگیر ایمنی برای فعالیت های مختلف متفاوت است.

متخصص شنوایی شنجی، دکتر شارون ساندریج ، میزان خطرات موجود در محیط کار که بر شنوایی تاثیر دارد را بررسی می کند. ایشان که زیر نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های حین کار ایالات متحده (CDC) فعالیت دارند اعلام کرده اند که هر ساله حدود ۲۲ میلیون کارگر در معرض سطح خطرناکی از سر و صدا هستند. دکتر ساندریج توضیح می دهد: “آنچه مهم است سطح سر و صدا و مدت زمانی است که در معرض این صداها قرار دارید.” قرار گرفتن در داخل محیط های پرهیاهو و یا شنیدن صدای بلند از راه دور در طولانی مدت تاثیر یکنواختی در گوش دارد.

موقعیت های خطرناک برای شنوایی

به صورت کلی از دو طریق به شنوایی آسیب می رسد که در یک مورد امکان استفاده از گوشی صداگیر ایمنی وجود ندارد اما در موقعیت دوم این فرصت وجود دارد که با استفاده از گوشی صداگیر ایمنی از بروز چنین خطراتی پیشگیری نمود.

  • قرار گرفتن آنی در موقعیتی که صدای زیادی تولید شده است

مانند آسیب رساندن به اتومبیل در هنگام تصادف، آسیب فوری است. این نوع کاهش شنوایی زمانی رخ می دهد که در معرض صداهای بسیار بلند، حتی برای مدت کوتاهی قرار بگیرید. مانند شلیک اسلحه گرم، شکستن دیوار صوتی، انفجار در فاصله نزدیک و … . اگر در معرض صداهای بلند قرار گرفتید و متوجه تغییراتی در شنوایی خود شدید با مراجعه به پزشک از وخامت اوضاع پیشگیری کنید.

  • قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای بلند

این مثل این است که شما سال ها از اتومبیل خود غافل شوید و روزی متوجه شوید که دیگر کار نمی کند. وقتی با گذشت زمان استفاده از گوشی صداگیر ایمنی را نادیده بگیرید دچار آسیب مکرر به شنوایی شده و در نهایت می تواند منجر به کاهش شنوایی شود. اگر در این مرحله نیز برای بهتر شدن اوضاع کاری نکنید کاهش شنوایی و در نهایت کر شدن، کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

چه میزان سر و صدا نیاز به ایجاد ایمنی و استفاده از گوشی صداگیر ایمنی دارد؟

۸ ساعت قرار گرفتن در معرض نویز بیش از ۸۵ دسی بل یا بالاتر از آن خطرناک تلقی می شود. به ازای هر ۳ دسی بل دیگر، زمان قرار گرفتن در معرض صدا را باید به نصف کاهش دهید. ۱۰۰ دسی بل سر و صدا پس از ۱۵ دقیقه باعث آسیب شنوایی می شود. اگر به مدت ۱۰ دقیقه به ۱۰۰ دسی بل گوش دهید، فقط ۵ دقیقه دیگر زمان نیاز دارید تا با استفاده از گوشی صداگیر ایمنی از آسیب رسیدن به شنوایی خود جلوگیری نمایید.

شاید این سوال ایجاد شود که ۸۵ دسی بل چه میزان صدا است؟ صدایی که کودک نوپا برای میان وعده ایجاد می کند چیزی حدود ۸۵ دسی بل است. برای مثال  موتورسیکلت در زمان حرکت  ۹۵ دسی بل صدا تولید می کند و پس از ۵۰ دقیقه آسیب رسیدن به شنوایی آغاز می شود. کنسرت موسیقی راک ۱۰۵-۱۱۰ دسی بل صدا وارد گوش شما می کند در کمتر از پنج دقیقه گوش شما را دچار اختلال می نماید. ترکیدن یک ترقه ۱۴۰-۱۵۰ دسی بل صدا ایجاد می کند و به شکل عجیبی آسیب فوری شنوایی ایجاد خواهد کرد.

تاثیر عینک ایمنی

چرا کلاه ایمنی ؟

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *